مردی شبیه باران موضوع ندارد.
مردی شبیه باران
سعید سهیلی
انسان و ارتباط
انسان نیازمند ارتباط است .
هنرمند با هنرش قصد ایجاد ارتباط با مخاطب دارد.
بدین منظور باید با اثر هنرمند ایجاد همذات پنداری کند.
بـــــه عبارتی، تا همذات پنداری نباشد، ارتباط هم صورت نمی گیرد.
و اینها حاصل نمی شود مگر خیر و شر در ستیز باشند. در کشمکش و برخورد است که ما در گیر شده و حس همذات پنداری در جبه ى خیر به ما دست می دهد.
و باز این همه تحقق نمی یابد الا اینکه فیلم دارای داستان با همه ى مشخصات شناخته شده و از جمله دارای موضوع باشد.
و موضوع یعنی شخصیت و ماجرا.
مردی شبیه باران موضوع ندارد.
۲۲و۲۴/۳/۷۶
جلسه ى پس از نمایش فیلم “مردی شبیه باران”
گفتی راز خلقت مهر است و دوستی و عشق .
یاد حافظ افتادم :
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرفست
با دوستان مروت با دشمنان مــــــدارا
سپس از شاعران گفتی ، بعد گفتی از شاعران که در طول تاریخ و اِل و بِل.
و اندیشیدم که از حرف چند دقیقه پیشت فراموش کردی .
توهین بد است آن شخص کاری زشت کرد. که گفت : “دهنت رو ببند آشغال”. تو هم کاری نیکو نکردی .
چرا تهدید می کنی ؟ رجز می خوانی ؟
یک بار نوار ضبط شده را ببین و بشنو .
آیا دیگران که به تو اعتراض نکردند فکرش را هم نکردند؟
در درون آدمها غوغاست .
۲۴/۳/۷۶
درباره مجید سیفالعلمایی
من "مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشته های بیشتر از مجید سیفالعلماییمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (۲۱ شهریور ۱۳۷۶)
فیلمنامهنویسی با ۲۱ سوال کلیدی
روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق
میزانسن
روش نگارش طرح فیلمنامه داستانی
اینگمار برگمان، فیلسوف سینما: تأملی در باب خلاقیت اینگمار برگمان
به گمان من اینگمار برگمان، پرستون استرجس و اورسن ولز از جهاتی به هم شبیه هستند. البته شباهت خاص پرستون استرجس و اورسن ولز در نظر من کاملاً مشهود است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.